Horyzont na zdjęciach należy traktować jako bardzo ważny
naturalny element kompozycyjny.
Nie ma co prawda zelaznej zasady gdzie powinna
przebiegac lina horyzontu na zdjeciu, ale sa uzasdnione
sugestie, ktore mozna by sformulowac nastepujaco:
Linia horyzontu moze byc w kazdym wybranym przez fotografa
miejscu, nalepiej jednak aby zgodnie z zasadą
trójpodziału,
pokrywala sie z jedna z dwu pozimych lini siatki
trojpodzilu, czyli znajdowala sie
na 1/3 lub 2/3 wysokości kadru.
Zawsze kiedy nie ma wyraznego uzasadnienia
kompozycyjnego zdecydowanie nalezy unikac umieszczania
jej w centum kadru.
Praca z horyzontem jako elementem kompozycji wydaje sie byc
bardzo prosta. Po uwaznym przyjrzeniu sie fotografowanej
scenie zwykle latwo jest zdecydowac co i jak pokazac i
gdzie lepiej umiescic horyzont. Oto jak nalezy
postepowac w szczegolnych przypadkach.
- Horyzont moze byc w srodku, kiedy istotne jest
pokazanie symetrii np. przy fotografowaniu odbic
krajobrazu w lustrze wody.
- Na wysokosci 1/3 lub 2/3. Linia horyzontu dzieli
zdjecie na dwie czesci i im wiekszy kontrast miedzy
zienia a niebosklonem tym wyrazniejszy jest ten podzial.
Horyzont powinien sie znajdowac na 1/3 wysokosci jesli
dominowac ma bardziej ciekawy niebosklon, a na 2/3 jesli
to ziemia zasluguje na wieksza uwage, lub wymaga tego
pokazanie czegos na pierwszym planie.
- Wzdluz dolnej granicy kadru, kiedy na dole zdjecia nie
ma nic ciekawego do pokazania.
- Wzdluz gornej granicy kadru, kiedy rezygnuje sie ze
zbyt jasnego lub nieciekawego nieba.
- Zupelnie poza kadrem, gdy fotografowny jest fragment
krajobrazu na ziemi lub fragment nieba, kiedy horyzont i
jego poblize jest malo ciekawe, zamglone, lub podzial
zdjecia jest destrukcyjny dla kompozycji.
Fragment Malownej Pustyni,
Arizona 2014 (Edward Madej)
Jedyna
zelazna
zasada dotyczy
wymogu utrzymania horyzontu
w poziomie,
czesciej nazywana błędem pochylenia horyzontu.
Jest to ewidentny i bardzo czesto popelniany blad.
Niezwykle
trudno jest znaleźć uzasadnienie dla którego horyzont
miałby być pochylony, chociaz
furtke dla kreatywnosci trzeba zostawic uchylona.
Jeśli błąd taki wystąpi, to
zawsze bedzie wyraznie
zauważalny,
nawet posrednio
wtedy, kiedy horyzont znajdzie się
nawet
poza kadrem.
Obiekty pionowe na zdjeciu beda wtedy pochylone w prawo
albo w lewo.
Linia horyzontu jest narazona takze na znieksztalcenia
geometryczne powodowane przez sam obiektyw nazywane w
zaleznisci od ich charakteru beczkowatymi lub
poduszkowatymi.
Znieksztalcenia beczkowate
Znieksztalcenia poduszkowate
Trzeba tutaj zaznaczyc ze nie ma na rynku obiektywu,
ktory nie powodowalby znieksztalcen, roznia sie tylko intensywnoscia.
Dotyczy to szczegolnie obiektywow szerokokatnych, akurat
tych najczesciej uzywanych w fotografii krajobrazowej.
|